KONSERTKLOCKSPEL Av Ulla Laage, Köpenhamn, diplomklockspelare
och klockkonsulent
Översättning: Agneta Elgenmark
De finns där
överallt, klockorna. Det finns kyrkklockor, skeppsklockor, kreatursklockor,
mobiler, cykelklockor, dörrklockor, bordsklockor, skolklockor… De används till
att sammankalla, påkalla uppmärksamhet, till att varna och upplysa – och som
sådana ingår de i människans vardag.
Kineserna var av
allt att döma de första som kunde gjuta bronsklockor, och redan cirka 2000 år
före Kristus fanns det i Kina musikinstrument som bestod av klockor. Vi känner
inte till hela utvecklingen därefter och fram till nutidens konsertklockspel. Men vi
vet att man i Flandern i början på 1300-talet uppfann urverksstyrda mekanismer
som kunde utföra timslag och spela melodier på klockorna varje timme. Omkring två hundra år
senare kom man på att förbinda klockorna med en så kallad stockklaviatur, först
med enbart manual men senare också med pedal. Konsertklockspelet var uppfunnet!
Sedan dess har instrumentets utformning i stort sett inte förändrats.
Att en stad hade klockspel kom att bli ett tecken på dess välstånd. Ju rikare
staden var dess flera klockor hade den.
Klaviaturens
utformning bestäms av den fysiska kraft som är nödvändig för att bringa de
ibland mycket stora och tunga kläpparna i rörelse för att slå an klockornas
insidor och därmed få dem att klinga. Eftersom den direkta, mekaniska
vajerförbindelsen mellan klaviaturen och kläpparna är mycket känslig, placeras
klaviaturen så nära klockorna som möjligt. Dess uppbyggnad kan liknas vid de
svarta och vita tangenterna på ett piano, och man spelar med lätt knutna
händer. Klangkvaliteten och ljudstyrkan beror av anslaget, vilket ger
klockspelaren full kontroll över var enskild ton och därmed optimal konstnärlig
och musikalisk uttrycksfullhet i spelet.
Under de senaste
åren har konsertklockspelet rönt stigande intresse och alltmer accepterats som
seriöst musikinstrument. Framstående
kompositörer har i originalverk för klockspel framhävt och utnyttjat detta
monumentala instruments säregna karaktär och möjligheter. Bland dessa kan
nämnas Birgitte Alsted, Niels Viggo Bentzon, Bent Lorentzen, Erik Norby och Per
Nørgård, Danmark; Hugo Melin, Sverige; Arne Nordheim, Norge;
Wim Franken och Leen´t Hart, Nederländerna; Henk Badings, Jef Denyn
och Staf Nees, Belgien; Clifford
Ball och John Knox, England, samt Ronald Barnes, John Courter, Roy Hamlin
Johnson, Milford Myhre och Gary White, USA. Alla dessa har varit med om att skapa
de mest markanta och betydelsefulla verken för klockspel under senare tid.
Förutom av att
instudera dessa originalverk består en väsentlig del av en klockspelares arbete
av att transkribera instrumentalverk och arrangera psalmer och kända sånger och
visor. Man får då ta hänsyn till spelteknik, klockornas långa efterklangstid
och deras mycket speciella övertonsförhållanden. All musik lämpar sig inte för
att spelas på konsertklockspel. Om transkriptioner av verk för andra instrument
måste ändras så mycket att de förlorar sin karaktär och avviker från
kompositörernas intentioner, bör de inte framföras på klockspel.
Slagtonen är den
ton vi hör som grundton. Den överton som ljuder starkast är en mollters över
slagtonen. Det är denna ton, unik för västvärldens musikinstrument, som ger
klockorna deras karakteristiska högtidliga och allvarliga klang. Denna ton och
den långa efterklangstiden kan i början göra det svårt för många människor att
lyssna till klockspel. Men koncentrerar man sig på att lyssna på de just
anslagna tonerna och försöker låta bli att lyssna för mycket på efterklangen
från de föregående tonerna, kommer man snabbt att kunna lära sig höra och
acceptera denna klang som klockornas speciella ”krydda”.
Under idealiska
förhållanden kan ett konsertklockspel höras på långt håll. Bäst är det om
åhöraren hittar en plats som är skyddad mot trafik och vind och med direkt
insyn till klockorna. På nära håll har klockor en hård och metallisk klang, men
på avstånd klingar de fritt och vackert.
Konsertklockspelet
får inte förväxlas med det automatiska
(urverksstyrda, eller datorstyrda)
klockspelet,
eftersom automatik utesluter varje form av dynamik och nyansering. Det är
alltså uteslutet att konserter kan hållas på ett automatiskt klockspel eller
ersättas av ett sådant. Sedan de automatiska klockspelen uppfanns har de bara haft
en funktion, nämligen att markera kvarts- och timslag med korta och enkla
melodier.
Det finns i
världen åtta klockgjuterier som har specialiserat sig på att gjuta klockor till
konsertklockspel, fyra klockspelarskolor och mer än 580 konsertklockspel.
Organisationer som tar till vara klockspelar- och klockintressen är de
nationella yrkeskårerna och intresseföreningarna samt World Carillon
Federation.
I enlighet med gällande dansk lag om upphovsrätt
är återgivande eller mångfaldigande av denna artikel eller delar därav icke
tillåtet utan författarens samtycke.